Prezentowanie rzetelnych informacji o nawierzchniach betonowych zwiększa konkurencyjności betonu w budownictwie drogowym …

Zdjęcie udostępnione przez SPC

Rozmowa z Piotrem Kijowskim, Szefem Doradztwa Technicznego Stowarzyszenia Producentów Cementu (SPC)

A.R: Jedna z sesji technicznych Kongresu Nawierzchni 2024, który odbył się w końcu listopada ubiegłego roku poświęcona była nawierzchniom betonowym. Zaprezentowano nowe rozwiązania technologiczne, które stosowane są przy budowie dróg betonowych oraz ciekawą metodę diagnostyki, pomocną przy pracach naprawczych.

Pana zdaniem – czy przekazana podczas Kongresu Nawierzchni 2024 wiedza może przyczynić się do popularyzacji wśród administratorów i wykonawców dróg z betonu cementowego? Na ile ta wiedza zwiększa konkurencyjność betonu w stosunku do nawierzchni asfaltowych?

Jako Stowarzyszenie Producentów Cementu uczestniczymy w Kongresie Nawierzchni od pierwszej edycji, która odbyła się w 2014 roku i nosiła wówczas nazwę Krakowskich Dni Nawierzchni. Celowo odnoszę się do pierwszej konferencji, bo 10 lat temu nawierzchnie betonowe były mniej znane, a dyskusje o nich sprowadzały się głównie do podważania sensu wykorzystania betonu w budownictwie drogowym. Po wielu latach nawierzchnie betonowe znalazły uznanie wśród inwestorów na poziomie krajowej administracji drogowej, a także wśród administracji samorządowej. Warto zwrócić uwagę, że w Polsce wybudowaliśmy ponad 5000 km autostrad i dróg ekspresowych- w tym nawierzchnie betonowe stanowią prawie 1200 km. Również samorządowcy chętnie wykorzystują technologię nawierzchni betonowych. Rocznie budują ponad 150 km dróg w tej technologii, a nasze szacunki wskazują, że powstało już około 2000 km samorządowych dróg betonowych. Udział w konferencjach drogowych i prezentowanie rzetelnych informacji o nawierzchniach betonowych z całą pewnością przyczynia się do zwiększenia konkurencyjności betonu w budownictwie drogowym.

A.R: Stałym i bardzo ciekawym elementem każdej sesji są dyskusje. Jaki temat zdominował debatę o drogach betonowych?

Zgadzam się z opinią, że dyskusje są ciekawym, i moim zdaniem najważniejszym, elementem każdej części konferencji. W sesji „betonowej” pojawiło się kilka tematów dyskutowanych przez uczestników i prelegentów. Głównym zagadnieniami poruszonymi w dyskusji były dokumenty techniczne, a raczej ich brak, dotyczące budowy rond z betonu cementowego i prawidłowego dylatowania nawierzchni betonowych. Drogowcy z dużym doświadczeniem wskazali, że brakuje w polskich przepisach technicznych takich dokumentów i zaproponowali, aby Stowarzyszenie Producentów Cementu podjęło się ich opracowania. Z satysfakcją i przyjemnością przyjęliśmy takie wyzwanie i mamy nadzieję, że na kolejnej konferencji uda się zaprezentować nowe opracowania.

A.R: Media-Pro Polskie Media Profesjonalne – organizator Kongresu Nawierzchni – duży nacisk kładzie na sporządzenie wniosków z dyskusji. Czy są zagadnienia związane z technologią budowy dróg betonowych, które znajdą się na liście wniosków z tegorocznej, tematycznej sesji?

To pytanie powinno być skierowane do organizatorów konferencji. Ale jestem przekonany, że nawierzchnie betonowe stały się równoważnym rozwiązaniem technologicznym dla nawierzchni asfaltowych i część wniosków powinna być im poświęcona. Podczas naszej sesji było wiele ciekawych prezentacji i równie ciekawych dyskusji, więc dostarczyliśmy organizatorom czyli Media-Pro Polskie Media Profesjonalne sporo informacji, które można wykorzystać w podsumowaniu.

A.R: Dziękuję bardzo za rozmowę.

Rozmawiała: Anna Rogalińska