Kongres Nawierzchni to jedyne w Polsce wydarzenie w całości poświęcone nawierzchniom różnego typu …

Od 2013 roku Media-Pro organizuje konferencje poświęcone tematyce nawierzchni drogowych w Polsce. Co sprawia, że ten temat od tylu lat cieszy się zainteresowaniem – wręcz budzi w branży emocje?

W ujęciu globalnym – ponieważ łączy w sobie kilka bardzo wrażliwych i kosztownych obszarów inwestycji publicznych jak ogromne pieniądze i skala inwestycji, dyskusje dotyczące wyboru technologii, warunki klimatyczne, presja społeczna i polityczna, odpowiedzialność za trwałość. Stan dróg to obszar, który dotyczy milionów kierowców, a dobrze rozwinięta sieć drogowa ma kluczowe znaczenie dla gospodarki. W skali obrad KONGRESU NAWIERZCHNI jest zainteresowanie uczestników i są emocje, ponieważ poruszamy aktualne tematy, a na sali są nie tylko wysokiej klasy eksperci, ale i pasjonaci, którzy bardzo aktywnie uczestniczą w dyskusjach. Podczas tegorocznej edycji Kongresu odbyły się dwie doskonale moderowane debaty. Pierwsza – otwierająca, bardziej ogólna, dotyczyła wyzwań rynku drogowego w Polsce. Panel poprowadził mecenas Jan Styliński, prezes Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa, a grono Panelistów stanowili: Leszek Bukowski, dyrektor Departamentu Technologii Budowy Dróg Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad; Liliana Chołuj, prezes zarządu Stowarzyszenia Technologii Asfaltowych RE:VISION; Paweł Katarzyński, przewodniczący Konwentu Dyrektorów Zarządów Dróg Wojewódzkich i jednocześnie dyrektor Wielkopolskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich w Poznaniu; Piotr Kijowski ze Stowarzyszenia Producentów Cementu; dr inż. Łukasz Machniak, dyrektor Biura Zarządu Polskiego Związku Producentów Kruszyw i mecenas Anna Oleksiewicz, prezes Związku Ogólnopolskiego Projektantów i Inżynierów ZOPI. Rozmowy dotyczył m.in. bezpieczeństwa infrastruktury: oporności systemu, ciągłości dostaw, reagowania w kryzysach. Jednymi z ciekawszych były również pytania: Jak powinny wyglądać kontrakty, które budują odporność sektora — pozwalają firmom inwestować w kadry, sprzęt, technologie i gdzie przebiega granica, po której rynek zaczyna tracić zdolność do realizacji dużych programów. Druga debata, bardziej techniczna, dotyczyła zastosowania destruktu w mieszankach na zimno, na gorąco oraz w MCE. Referat wprowadzający oraz moderowanie debaty należały do dr. inż. Krzysztofa Błażejowskiego, przewodniczącego Rady Programowej Kongresu. Były to prawie dwie godziny bardzo konkretnych rozmów w gronie: prof. dr hab. inż. Marek Iwański, kierownik Katedry Inżynierii Komunikacyjnej Wydziału Budownictwa i Architektury Politechniki Świętokrzyskiej; dr inż. Robert Jurczak, p.o. naczelnika Wydziału Technologii – Laboratorium Drogowego Oddziału w Szczecinie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad i jednocześnie Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinie;Ewa Wilk, główny specjalista ds. technologii Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach oraz dr inż. Piotr Zieliński adiunkt na Wydziale Inżynierii Lądowej Politechniki Krakowskiej. Nasze debaty zawsze zakładają możliwość zabrania głosu przez uczestników z sali obrad, co uważam za konieczne i bardzo wartościowe. Słuchanie takich dyskusji specjalistów i pasjonatów, to wielka przyjemność, a jedynym czynnikiem który bardzo je ogranicza jest czas, którego zawsze jest za mało…

 Co – Pani zdaniem- wyróżnia konferencje o nawierzchniach drogowych, które przygotowuje Media-Pro od innych, tematycznie podobnych wydarzeń? 

Kongres Nawierzchni to jedyne w Polsce wydarzenie, które w całości poświęcone jest nawierzchniom różnego typu – od sprawdzonych technologii asfaltowych i cementowych po najnowocześniejsze rozwiązania przyszłości. Wypracowywana od 2013 roku formuła cyklu KONFERENCJE SPECJALISTYCZNE nauka-praktyka-biznes zakłada dyskusję po każdym referacie, a także otwarcie debat na głosy z sali, co sprawia, że ponad 40 % obrad stanowi dyskusja! Dyskusyjna formuła cyklu ułatwia opracowywanie Wniosków, które są często owocem obrad naszych wydarzeń. Współpraca z mediami „ogólnymi” – myślę szczególnie o Radiu Kraków i TOK FM – rozmowy z ekspertami Kongresu na tematy będące przedmiotem obrad pomagają rozpowszechniać wiedzę ekspercką, obalać mity, a w konsekwencji, mam taką nadzieję, ułatwiają politykom wprowadzać zmiany, wymagające niepopularnych często decyzji.

Jakie elementy w programie KONGRESU NAWIERZCHNI 2025 najbardziej odpowiadały na potrzeby branży drogowej?

Oprócz wspomnianym debat, trzon Kongresu stanowią sesje tematyczne z referatami i dyskusją. Tegoroczny program zakładał sesje: Wyzwania rynku drogowego w Polsce, Nawierzchnie drogowe wobec wymagań gospodarki o obiegu zamkniętym, Nawierzchnie dróg samorządowych, Nawierzchnie betonowe i Technologie recyklingu materiałów asfaltowych. Jeśli mierzyć zainteresowanie uczestników aktywnością w dyskusjach, to była ona na wysokim poziomie od początku obrad, aż do samego końca.

Na jakie konferencje specjalistyczne możemy już dziś razem z Media- Pro zaprosić w 2026 roku?

Już na początki roku 2026 tradycyjnie w Krakowie spotka się branża brd podczas KONGRESU BEZPIECZEŃSTWA RUCHU DROGOWEGO 2026 (Kraków, 25-27 marca). Jesień jak zawsze rezerwujemy na tematykę szeroko rozumianej mobilności i nawierzchni drogowych. Już dziś zapraszam na KONGRES MOBILNOŚCI 2026 (Kraków, 21-23 października) i KONGRES NAWIERZCHNI 2026 zaplanowany na 26-27 listopada.

Dziękuję bardzo za rozmowę

Rozmawiała: Anna Rogalińska

Źródło: Media-Pro Polskie Media Profesjonalne

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *