Potrzebujemy zielonych dróg

CONCRETE ROADS to prestiżowe międzynarodowe sympozjum,którego tematem są zagadnienia związane z drogami betonowymi. Odbywa się co 4 lata. W tym roku 220 ekspertów, reprezentujących najodleglejsze zakątki świata przyjechało do Krakowa na CONCRETE ROADS 2023. Organizatorami wydarzenia byli: Europejskie Stowarzyszenie Betonowych Nawierzchni Drogowych EUPAVE oraz Stowarzyszenie Producentów Cementu (SPC).

O wrażeniach ze spotkania z Krakowem oraz oczekiwaniach branży wobec Sympozjum CONCRETE ROADS rozmawiamy z Lucio Salles de Salles, reprezentującym Zarząd Międzynarodowego Stowarzyszenia Nawierzchni Betonowych (ISCP).

Po raz pierwszy jest Pan w Polsce. Jak podoba się Panu Kraków – stare miasto, dawna stolica Polski?

Tak, to moja pierwsza wizyta w Polsce. Jestem pod ogromnym wrażeniem. Zarówno ja, jak i moi koledzy dyskutowaliśmy właśnie jak wspaniałe jest to miasto. Wczoraj podczas spaceru po Starym Mieście, zdobyliśmy wzgórze wawelskie z Zamkiem … To było piękne! Ludzie są tu gościnni. Jest dużo restauracji i barów. Miasto tętni życiem. Jak dotąd – świetne wrażenia.

W opinii wielu Kraków jest stolicą polskiego przemysłu cementowego. Pana zdaniem – jaką rolę odgrywa Sympozjum CONCRETE ROADS w perspektywie przyszłości technologii dróg betonowych?

To sympozjum jest jednym z najważniejszych takich spotkań. Każda organizowana co 4 lata edycja wiąże się z oczekiwaniami co do betonowych nawierzchni, cementu, materiałów betonowych – przede wszystkim w branży betonowych nawierzchni drogowych. Oczekiwania związane z sympozjum są duże. Spotykają się tu eksperci z całego świata. Cieszymy się, że Polska jest gospodarzem tego wydarzenia, że możemy tu być. Tym bardziej, że – jak powiedziano – Kraków to stolica polskiego przemysłu cementowego.

Wiele tematów, problemów związanych z drogami betonowymi dotyczy wszystkich krajów świata. Które z nich- Pana zdaniem- są najważniejsze?

Dużo uwagi poświęcamy obecnie tematowi zrównoważonych nawierzchni drogowych. Chcemy, aby nawierzchnie były jeszcze bardziej długotrwałe,potrzebujemy rozwiązań, które w przyszłości zmniejszą problemy – nie tylko z przebudową czy odbudową ale także pomogą zwiększyć wytrzymałość nawierzchni oraz jej pozytywny wpływ na środowisko. Uważam, że to jest najważniejszy temat tego sympozjum. Potrzebujemy „zielonych nawierzchni drogowych”.

Dziękuję bardzo. Życzę udanego pobytu w Krakowie.

Przygotowała: Anna Rogalińska